Opstartbare USB stick maken

Het computermannetje maakt veel gebruik van het programma Unetbootin. Hiermee kun je een Linux distributie uitproberen. Dat werkt prima ! Maar in Ubuntu zit ook een programma ‘opstartschijf aanmaken’ waarmee je hetzelfde kunt. Maar er zit een mogelijkheid in die erg handig is. Je kan de usb stick beschrijfbaar laten/maken.

Wat heb je hieraan dan ?

Met deze optie zou je dus een compleet besturingssysteem op een usb stick maken. Als je bent opgestart kun je dus aanpassingen maken/beschrijven. Je kunt dus ook update’s laten uitvoeren want er kan geschreven worden op de usb stick.

Ook kan je gesloten stuurprogramma’s installeren. Bijvoorbeeld een video kaart of wifi modem om zo alsnog de installatie uit te voeren met internet (wordt aanbevolen).

Allemaal voordelen dus ! Maar nadat ik een opstart usb schijf had gemaakt en de computer opstarte kreeg ik een foutmelding. Het gaf het volgende code:

Syslinux 4.01 debian … vesamenu.c32 not a com32r image.

Als ik dan op enter drukte, kreeg ik dezelfde melding. In eerste instantie dacht ik ‘het zal wel verkeerd gegaan zijn’, maar nadat ik het meerdere keren geprobeerd had bleef het maar dezelfde meldingen geven.

Google is dan je beste vriend en al gauw vond ik de oplossing.

Als de melding komt (tijdens het booten) moet je niet op ‘enter’ drukken maar op ‘tab’. Nu verschijnen er de mogelijkheden die je hebt voor het opstarten. Zo kreeg ik de mogelijkheid ‘live’ en ‘boot hd’. Die laatste is dus gewoon opstarten van de harde schijf.

Ik moest dus ‘live’ intypen en hij begon keurig op te starten. Het is maar dat je het weet !

 

Over Karel

Een computer hobbyist die het leuk vind om mensen te helpen.
Dit bericht werd geplaatst in Linux, Mint, Ubuntu en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

