Harde schijf is RAW indeling geworden, en kan niet worden uitgelezen.

Ik kreeg een klacht van een klant van mij waarvan de pc het niet meer deed. Ik er naar toe om het gevalletje te bekijken. Ik kreeg melding dat Windows vista niet kon geladen worden etc.

Ik heb altijd een Ubuntu usb of cd/dvd bij me dus propte die erin. Ik kon de schijf helaas niet koppelen (mounten) in Ubuntu. Ik vreesde dat de schijf niet goed was afgesloten was of iets dergelijk. Normaal kan Linux prima ntfs schijven mounten.

Ik besloot om de schijf mee te nemen en thuis verder te testen. Eenmaal thuis sloot ik de schijf aan en Windows wilde meteen de schijf formatteren. Dat deed ik maar even niet want er stond data op wat ik graag wilde redden. Toen ik in schijfbeheer zat ontdekte ik dat de indeling van de schijf op RAW stond (i.p.v NTFS of FAT 32). Deze indeling kende ik nog niet.

Google is dan je beste vriend weer. Het schijnt (volgens pchulp forum) dat in Windows harde schijven spontaan kunnen veranderen in RAW modus. Lekker besturingssysteem hè ? Nou spontaan geloof ik niet zo in, maar het wel is gebeurd. Ik vermoed meer een foute of corrupte mbr.

Er circuleren veel programma’s die alles beloven maar alleen maar data terug haalt als je betaald. Daar hou ik niet zo van en dus moest ik verder zoeken. Gelukkig bied Usenet veel mogelijkheden en ben ik tegen het programma aangelopen “Get data recovery”. Dit programma kon zonder enige moeite de data terug halen wat ik wilde. Het programma doet er wel een tijd over om alles te scannen, maar na die tijd krijg je wel je verloren data terug. Voor liefhebbers staat dit programma in mijn Googledrive.

Doe je voordeel ermee zou ik zeggen.

 

Over Karel

Een computer hobbyist die het leuk vind om mensen te helpen.
Dit bericht werd geplaatst in Windows en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

